Міністерство освіти і науки України
Запорізька обласна державна адміністрація
Департамент освіти і науки
Державний навчальний заклад
«ЗАПОРІЗЬКИЙ ПРАВОБЕРЕЖНИЙ ПРОФЕСІЙНИЙ ЛІЦЕЙ»
Матеріал на конкурс проектів «Психолого – педагогічний
супровід створення безпечного інформаційного освітнього простору»
за темою:
«ЗБЕРЕЖЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНОГО ЗДОРОВ’Я
ПЕДАГОГІВ В УМОВАХ
ІНФОРМАЦІЙНОГО СТРЕСУ»
Учасник: Вікторов Іван Васильович
Посада: практичний психолог
м. Запоріжжя – 2016 рік
ЗБЕРЕЖЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНОГО ЗДОРОВ’Я
ПЕДАГОГІВ В УМОВАХ
ІНФОРМАЦІЙНОГО СТРЕСУ
Людина страждає не стільки від
того, що відбувається, скільки від того, як вона оцінюєте, що відбувається.
Мішель де Монтень
Великим відкриттям будь- якого
покоління є те,
що людина може змінити
своє життя,
змінивши ставлення до
нього.
Альберт Швейцер
1. Актуальність
питання.
Проблема
збереження та зміцнення психологічного здоров'я педагога є особливо актуальною
в умовах сьогодення, коли кількість стресогенних чинників у професійній
діяльності педагога постійно зростає. Сформувати емоційну адекватність та
поведінкову гнучкість, забезпечити механізми свідомої саморегуляції педагога,
створити розвивальне середовище для відновлення його здоров'я — це ті першочергові
завдання, на які варто звернути особливу увагу. Якщо педагог урівноважений та
спокійний, має гарний настрій та вміє контролювати свої емоції та реакції за
будь-яких умов, то це позитивно впливає також на дітей.
Професія
педагога ставить доволі високі вимоги щодо здоров'я фахівця,
особливо психологічного. Педагогічна діяльність передбачає наявність у
педагога витримки, кмітливості, швидкості реакції, емоційної врівноваженості,
вміння володіти своїми почуттями тощо. Традиційно супутниками педагогічної
діяльності є дратівливість, тривожність, надмірна схвильованість, почуття
безнадійності, невпевненості, постійне переживання, почуття провини за щось
невиконане, що позначається на психічному та психологічному здоров'ї фахівця.
2. Понятійний
апарат.
Єдиної точки зору з питання чи
варто розмежовувати поняття «психічне» та «психологічне» здоров'я, чи тотожні
ці поняття в науковій літературі не існує.
Психічне
здоров'я — це міра здатності людини бути активним і автономним суб'єктом
власної життєдіяльності в мінливих обставинах. Психічне здоров'я означає
зрілість, збереження активності механізмів саморегуляції.
Психологічне
здоров'я — це оптимальне функціонування всіх психічних структур, необхідних
для життєдіяльності. Психологічне здоров'я — це не тільки душевне, а й
особистісне здоров'я. Це стан, коли в людини все добре і вона особистісно
зростає. Психологічно здорова людина — відкрита до співпраці, легко може
впоратися з життєвими негараздами.
Щодня люди
попадають під вплив стресу. Через специфіку професійної діяльності особливо від
нього потерпають педагогічні працівники.
Стрес — це захисна
реакція організму, спрямована допомогти людині подолати складні
життєві ситуації.
Під час стресу
відбувається викид у кров спеціальних гормонів — глюкокортикоїдів, що
підвищують тонус м'язів, збільшують кількість глюкози, спричиняють безсоння.
Проте така мобілізація організму відбувається за принципом «боротися — зараз,
лікуватися — пізніше», тому ті самі гормони, що мобілізовують організм на
боротьбу, паралізують його життєві функції. Цей процес має такі негативні
наслідки:
-
страждає імунна система людини;
-
порушуються процеси регенерації тканин;
-
блокується вироблення статевих гормонів;
-
припиняється продукування гормонів росту;
-
неможливість зосередитися;
- посилення тривожності;
- часті помилки в роботі;
- підвищена збудливість;
- втрата контролю над собою;
- часті болі (у спині, голові,
шлунку);
- часте почуття втоми;
- втрата почуття гумору;
- невчасне виконанняроботи;
- погіршення
пам'яті.
4.Стресори
психічного здоров'я людини
Стресорами
можуть виступати як фізичні, так і психологічні подразники, реальні
чи уявні. Адже людина реагує не лише на справжню фізичну небезпеку, а й на
загрозу чи нагадування про неї.
Під
час стресових впливів змінюється режим роботи багатьох органів та
систем організму Наприклад, прискорюється ритм серця, підвищується згортання
крові, погіршуються захисні властивості організму
Психологічні
стресори — це чинники, що виникають у разі загрози, небезпеки, образи тощо.
Психологічний
стрес поділяють на інформаційний та емоційний.
Інформаційний
стрес виникає через інформаційне перевантаження, коли людина не може
впоратися із завданням, не встигає приймати правильні рішення, маючи високий
рівень відповідальності за їх наслідки.
Емоційний стрес виникає в
ситуаціях небезпеки, загрози.
Автором теорії стресу є
канадський психолог Ганс Сельє, який виокремив три фази стресу:
1. тривожність;
2. опір;
3. виснаження.
Перша фаза —
тривожна реакція, коли організм починає слабко опиратися змінам чи
пристосовується до них.
Під час другої
фази — опору — відбувається адаптація до нових умов, організм
опирається впливу стресора.
Третя фаза —
виснаження — настає після тривалого впливу стресора. Усі резерви адаптації
вичерпуються, й організм зазнає непоправної шкоди. Звісно, остання фаза
розвивається не завжди. Часте або тривале перебування людини у стресовому
стані призводить до виснаження, розвитку психосоматичних розладів тощо.
Стресу
неможливо уникнути так само, як потреби пити чи спати. Саме завдяки стресу, на
думку Ганса Сельє, виникає «смак до життя».
У практиці
будь-якого педагогічного працівника присутні такі професійні стресові
чинники:
-
відповідальність;
- необхідність
контролювати ситуацію;
- необхідність
постійно підтверджувати свою компетентність;
- неадекватна
соціальна та матеріальна оцінка праці, що призводить до зниження
якості життя педагога, зменшення соціального престижу професії та дефіциту
кадрів;
- стресогенні
чинники, пов'язані з умовами праці та станом матеріально-технічної бази,
зокрема неналежні санітарні норми робочого місця, жорсткий режим роботи,
ненормований робочий день, фізична втома тощо;
-
багатофункціональна професійна діяльність, пов'язана з необхідністю
одночасного
виконання різноманітних функцій і дій за неоптимальних для роботи зовнішніх
умов;
- необхідність
роботи з великим потоком професійно значимої інформації, постійна
тривожність за рівень її засвоєння, виснаження компенсаторних механізмів, що
забезпечують активність уваги, професійної пам'яті, логічного мислення;
- розширене
міжособистісне спілкування та дотримання професійних вимог у разі
конфліктних та стресових ситуацій, що виникають під час взаємодії з колегами,
учнями, батьками.
5. Засоби
відновлення, укріплення та збереження здоров'я педагога
Професійним
стресам можна і потрібно протистояти, оскільки небезпечний не сам стрес, а
особливості його переживання та конфлікти, які він може провокувати.
Шляхи виходу зі стресової
ситуації такі (за Миколою Корольчуком)
- негайно вийти з позиції «страуса», усвідомити реальну ситуацію, визнати
наявність
стресу;
- визначити всі позитивні та негативні особливості ситуації;
- скласти план поведінки під час стресової ситуації;
- діяти — реалізувати свої плани та наміри відповідно до обставин. У разі
бездіяльності людина стає заручником стресу;
- обговорити, проговорити конкретну ситуацію з близькою людиною,
врахувати
її поради;
- змінити ставлення до обставин, якщо їх неможливо змінити.
Позитивне мислення
характеризується тим, що людина свідомо контролює свої думки і не дозволяє
укорінюватися негативним думкам, емоціям (запобігає конкретними діями
виникненню негативних емоцій). Вона вірить у себе, вірить у кінцевий успіх,
залишається за будь-яких обставин оптимістом.
Для укріплення
впевненості та позитивного світосприймання корисно оволодіти принципами
і технікою позитивного мислення:
- виявити негативні думки та переконання, що спричиняють страждання та
душевний дискомфорт;
- провести самоаналіз внутрішнього діалогу, усунути всі деструктивні мовні
звороти, звернення до себе (думки, образи), в яких є самозвинувачення,
самоприниження, відсутність віри та надії на успіх, які мають характер
неприйняття ресурсів підтримки та подолання стресових ситуацій. Наприклад, «Я
нічого не можу змінити в своєму житті», «Я нещасливий і завжди таким буду», «Я
не заслуговую на...» тощо;
- замінити деструктивні думки на позитивні, що сприяють мобілізації внутрішніх
психологічних ресурсів, закріплюють упевненість у власних силах.
Серед різноманітних форм
психологічної просвіти та профілактики стресових явищ найбільш дієвими є такі,
що передбачають активне включення всіх учасників. До них належить
й інтерактивне (психологічне) заняття.
Інтерактивне заняття — це
поштовх для його учасників до саморозвитку, емоційного вивчення себе,
«трамплін для стрибка», досягнення нових цілей.
Інтерактивне заняття проводить
практичний психолог закладу, який в силу своїх професійних знань володіє
технікою.
Практичний психолог:
- допоможе педагогічним працівникам
виявляти та розпізнавати власні стресові стани;
- запропонує
виконати релаксаційні вправи (варто застосовувати елементи арт-терапії,
музичної терапії
тощо), які сприяють розвантаженню та поліпшенню емоційного
стану педагогічних працівників;
- надасть практичні поради
щодо того, як вийти зі стресової ситуації, як розпізнати стрес;
тощо.
Позитивними
результатами втручання практичного психолога у розв'язання ситуації
стресу в педагогічному колективі є:
= гармонізація взаємин у колективі, згуртування його членів;
= активне залучення до роботи кожного окремого педагогічного працівника,
шляхом —
- співпереживання;
- порівняння;
- спостереження;
= напрацювання спільних рішень,
формул, рекомендацій.
5.3. Наразі популярності
набувають інтегративні методивідновлення, укріплення та збереження
фізичного та психологічного здоров'я людини. Одним із таких перспективних
напрямів є музикотерапія.
Використання
музики із лікувальною та профілактичною метою має давню історію. Колись
музику активно застосовували в лікарській практиці. У роботах
Піфагора є опис того, як музика може впливати на емоційний стан людини. Відомо
безліч реакцій організму людини на музику. Так, серцево-судинна система
істотно реагує на музику, яка приносить задоволення та створює гарний настрій:
уповільнюється пульс, посилюється скорочення серця, знижується артеріальний
тиск, розширюються кровоносні судини. У разі подразнювального характеру
музики серцебиття прискорюється та стає слабшим.
Музика впливає
на настрій та самопочуття людини.Елементи музичної терапії можна
використовувати під час роботи з педагогами: допомагати їм заспокоїтися або,
навпаки, активізуватися; розвивати їхні комунікативні та творчі можливості,
підвищувати самооцінку на грунті самоактуалізації, розвивати емпатійні
здібності.
5.4. Також під час стресу
педагогу варто зберігати фізичну активність: працювати або
займатися тим, що допомагає йому розслабитися. Головне у ситуації стресу дати
вихід негативним емоціям. Це тривалий процес, що передбачає виховання культури
поведінки, духовне та моральне удосконалення особистості, загалом усе те, що
можна визначити формулою: «виховай себе сам».
Отже, усе, що оточує людину,
— це відображення її власних думок. Спостереження за навколишнім світом
допомагає їй зрозуміти себе і змінити щось у собі. Людина дивиться на
реальність через фільтр, яким вона сама і є. Лише вона одна обирає, в
якому світлі бачити все навколо — в негативному, стресовому чи
позитивному.
ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА
1. Василенко Т. Рекомендації
для батьків дітей, які. йдуть до школи / Т. Василенко //Психолог. — 2007. — №
20.
2. Мельниченко О. Збереження
психічного здоров'я педагога. Практикум для молодих учителів / О. Мельниченко
// Психолог. — 2010. — № 7.
3. Нижник Г. Формування
сприятливого соціально-психологічного мікроклімату в ДНЗ.Психолого-педагогічний
семінар / Г. Нижник У/ Психолог. — 2007. — № 6.
4. Тютюнник М. Горіти,
не згораючи. Тренінг для психологів та соціальних педагогів / М.Тютюнник //
Психолог. — 2010. — № 9.
5. Кукшинова О. Притчі
у профілактичній роботі психолога з дітьми / О. Кукшинова // Психолог. —
2010. — №1.
6. Венгер Г. Профілактика
стресів у педагогічній практиці // Практичний психолог: школа. — 2013. — № 12.
7. Болотова Ю. Робота
щодо збереження психічного здоров’я педагога// Практичний психолог: школа. —
2013. — № 11.
Комментариев нет:
Отправить комментарий