четверг, 14 апреля 2016 г.

Тренінг для педагогів
 «Психологічне здоров'я вчителя. Профілактика стресу»

Актуальність

Збереження психічного здоров'я – в наш час найактуальніша проблема. Професія вчителя в усі часи вважалася такою, яка має досить багато стресогенних факторів і ризиків втратити психічне здоров'я, розчаруватися в роботі, в собі, отримати психосоматичні захворювання. Для ефективної роботи, збереження психічного здоров'я вчителю важливо відновити свій психоенергетичний потенціал, позбутися страхів, розчарування, пом’якшити вплив стресових ситуацій. Даний тренінг розроблений спеціально для педагогічних працівників. Він допоможе зберегти психічне здоров'я вчителя та попередить несприятливі емоційні стани : стрес, депресію, тривожність.

Мета: зберегти психічне здоров’я педагогічних працівників в сучасних умовах.

Завдання:
-         розширити знання вчителів про стрес, психічне здоров'я;
-         з'ясувати позитивні та негативні аспекти стресу, психоемоційного напруження;
-         розвивати вміння знаходити шляхи подолання стресових ситуацій та інших несприятливих емоційних станів;
-         дати змогу зрозуміти цінність свого життя і здоров'я.

Учасники: вчителі.

Час проведення: 2 – 2,5 години.

Структура заняття. Заняття складається з трьох частин :
1. Організаційний етап (повідомлення мети та завдань тренінгу, ознайомлення учасників з правилами роботи, вправа на знайомство, гра - розминка, яка активізує учасників на плідну співпрацю, створює доброзичливу, довірливу атмосферу, підвищує згуртованість групи).
2. Основний етап (вправи відповідно до мети та завдань тренінгу).
3. Заключний етап (рефлексія : в кінці заняття потрібно залишати час, щоб учасники змогли виявити свої почуття, думки, поділитися враженнями та обговорити результати роботи, з'ясувати, чи реалізували вони свої очікування та заключна вправа).





Хід проведення

Організаційний етап

Вправа на знайомство «Мій би… про мене сказав би…»
Тренер просить учасників тренінгу по черзі продовжити фразу: «Мій би… про мене сказав би…». Тренер починає першим і так по колу.

Правила роботи в групі
Орієнтовані правила роботи в групі пропонує психолог :
-         Спілкуватися за принципом «тут і тепер»;
-         конфіденційність;
-         мобільні на «вібро»;
-         говорити від власного імені;
-         активність;
-         оцінювати факти, а не людину;
-         щирість та чесність, відповідальність за свої слова та вчинки.

Очікування від тренінгу
Тренер пропонує учасникам сформулювати власні очікування від тренінгу, починаючи словами: «Від заняття я очікую…», а потім записати їх на різнокольорових папірцях у вигляді квітів і розмістити у нижній частині плаката. Якщо очікування справдяться, то можна буде зробити в кінці заняття «букет»».

Вправа для емоційного «розігріву» «Руханка»
Учасникам пропонується виконувати за тренером рухи, які він показує.
Тренер кажу учаснику, котрий сидить праворуч чи ліворуч від нього :
-         Спитай у мене : «Де ти був? Що купив?»
-         Де ти був?
-         У магазині.
-         Що купив?
-         Віяло (тренер лівою рукою «дмухає на себе. І так по колу, одне в одного запитують це та повторюють рух»).
-         Де ти був?
-         У магазині.
-         Що купив?
-         Велосипед.

Основний етап
Вступне слово. Для кожного з нас найважливішим в житті є здоров’я. Його збереження наша з вами робота. В діяльності педагогічних працівників багато різноманітних факторів, які можуть призвести до стресу, тривожності, синдрому вигорання. Доведено, що психічне здоров’я може серйозно вплинути на фізичний стан нашого організму і призвести до тяжких хвороб. Тож, дуже важливо попередити негативні емоційні стани, зберегти психоенергетичний баланс і навчитися регулювати свої емоції і поведінку. На тренінгу ми навчимося прийомам, які допоможуть зберегти ваше здоров'я.

Вправа «Повітряні кульки»
Тренер пропонує згадати ситуації, коли і нащо учасники ображалися, або ситуації, коли у них виникало почуття страху, тривоги.
Після цього всім учасникам варто зосередитися на цих проблемах. Далі потрібно надути повітряні кульки, уявляючи, що в неї переливаються всі проблемні ситуації і всі негативні емоції враз опиняються в кульці. Тренер : «Ваші проблем на даний час знаходяться в кульках і саме ви тепер є володарем ситуації, тож пропоную позбутися проблем одним рухом – проколіть кульки голкою». Після того, як всі учасники прокололи кульки, тренер продовжує : «Отже, перший крок ми зробили, позбулися образ, негативізму. Але є ситуації, які не завжди від нас залежать, тож продовжуємо працювати далі і знаходити шляхи вирішення наших проблем».

Мозковий штурм «Психічне здоров'я»
Учасникам семінару пропонується закінчити речення: «Психічне здоров’я – це…».
Обговорення. Поняття «психічне здоров'я» стосується шляхів гармонізації людини, її бажань, амбіцій, здібностей, ідеалів, почуттів і свідомості. Психічне здоров'я особистості – функціонування психіки індивіда, яке забезпечує його гармонійну взаємодію з навколишнім світом. Психічне здоров'я – це не лише відсутність психічних хвороб, а й обставини, за яких індивід знаходиться у рівновазі.
Психічне здоров'я можна визначити як відсутність вад особистісного розвитку, здатність протидіяти стресу. Психічне здоров'я залежить від :
-         ставлення до себе;
-         ставлення до інших;
-         ставлення до потреб життя.
На порушення психічного здоров'я впливає велика кількість факторів. Серед них – тривала дія негативних емоцій (конфлікти, сварки, страхи, бездуховність, несправедливість, відсутність перспективи, незадоволення своїм становищем у суспільстві тощо), надмірна матеріалізація соціального життя, яка вимагає великої затрати часу, а також відмова від духовних цінностей на користь матеріальних. Всі ці чинники спричиняють психічні розлади, нервові зриви, депресивні стани і досить розповсюджений серед вчителів – синдром вигорання. Основними труднощами в діяльності вчителів є емоційне напруження та страхи, що досить часто викликають стан стресу. Оскільки вчителі мають вплив на своїх учнів, то стрес педагога може викликати подібний стан у школярів.
Ознаки психічного здоров’я :
-         позитивне ставлення до себе;
-         особиста автономія;
-         реалістичне сприйняття оточення;
-         уміння адекватно впливати на оточення;
-         здатність керувати своєю поведінкою;
-         низька тривожність;
-         емоційна стабільність;
-         відчуття щастя;
-         здорове почуття гумору.
Ознаки стресового напруження :
1.     неможливість зосередитися;
2.     часті помилки в роботі;
3.     погіршення пам'яті;
4.     постійна втома;
5.     нерідко «зникаю» думки;
6.     підвищена збудливість;
7.     робота не приносить радості та задоволення;
8.     втрата почуття гумору;
9.     пристрасть до алкоголю, цигарок тощо;
10.           постійне відчуття голоду або навпаки;
11.           відчуття, що  «все набридло і більше не можу»;
12.           дотримання стереотипів :
-         про спокій : учитель завжди повинен бути спокійним та урівноваженим;
-         про стриманість : учитель завжди повинен бути стриманим і тримати дистанцію;
-         про любов до всіх учнів : учитель повинен виявляти однакове ставлення до всіх учнів у класі;
-         про необхідність приховувати почуття;
-         про педагогічну самопожертву, що виявляється в настанові вчителя на повну віддачу роботі, прагненні забути про всіх і жити тільки інтересами школи.
Всі фактори призводять до погіршення психічного здоров'я педагога. Тому, щоб зберегти своє здоров’я і в процесі роботи, і після її закінчення, учитель має руйнувати зазначені міфи та бути людиною і на роботі, і вдома. Збереження психічного здоров’я – безперервний профілактичний процес, який передбачає своєчасне попередження психоемоційного перенавантаження. Для цього необхідно освоїти прийоми, що дозволяють володіти собою в критичних ситуаціях і звільнятися від негативних емоцій.

Вправа «Внутрішній погляд»
Сядьте зручно, зробіть декілька глибоких вдихів та видихів. Спробуйте поглянути на день від початку і до кінця. Згадувати необхідно без емоцій, ніби зі сторони. Пригадайте, що ви говорили та думали. Не дозволяйте собі говорити «якби не…». Якщо вам важко пригадувати без емоцій, спробуйте уявити свій день як день іншої людини, яку ви сприймаєте такою, яка вона є.

Вправа «Абсолютне здоров'я»
Сядьте зручно. Протягом декількох хвилин повністю розслабтесь. Спробуйте пригадати ті моменти свого життя, коли ви почувалися дуже щасливою людиною. Виберіть один спогад і спробуйте оживити його. Усе ваше тіло відчуває повне благополуччя, свідомо спрямуйте ці відчуття в ті частини тіла, з якими у вас є негаразди. Насолоджуйтеся відчуттям комфорту. Уявіть, що ви будете це відчувати завжди.

«Як було б, якби…»
Якщо ви почуваєтесь знесиленим, уявіть, якими були б, якби були повні сил.
Якщо ви почуваєтеся втомленими, знайдіть у собі ту частину, яка ніколи не втомлюється. Уявіть себе активним і життєрадісним.

Вправа «Мозковий штурм»
Стрес – невід’ємна частина нашого життя. Кожен із нас часто відчуває стан напруження у певних обставинах. Однак причиною стресу є не так обставини, як наша реакція на них.
-         Як допомогти собі при стресовій ситуації?
Психолог ділить учасників тренінгу на декілька груп і пропонує кожній групі написати про шляхи подолання стресового стану.
Після закінчення першого етапу роботи всі учасники презентують свої варіанти подолання стресу.

Інформаційне повідомлення
Перша допомога у стресовій ситуації. Існує система прийомів емоційної саморегуляції, яку необхідно використовувати одразу після впливу на організм людини стресових чинників :
-         використовуйте будь – який шанс, аби змочити лоб, скроні й артерії на раках холодною водою;
-         поволі огляньтеся навколо, навіть якщо приміщення знайоме. Переводячи погляд з одного предмета на інший, подумки описуйте їхній зовнішній вигляд;
-         погляньте у вікно,  на небо, зосередьтеся на тому, що бачите;
-         набравши склянку води, поволі її випийте. Сконцентруйтеся увагу на відчуттях : уявіть себе в приємній обстановці – у садку, на пляжі, на гойдалці, під душем. Застосуйте формулу заспокоєння: «Сьогодні я не звертаю уваги на дурниці».
Існує безліч фізіологічних способів розрядки, які відновлюють людину:
-         відчуття роздратування, гніву, агресії можна зняти за допомогою фізичної розрядки : кілька разів ударити ногою уявний предмет, побити подушку;
-         розрядити емоції, виговорившись кому – небудь. Якщо людина поговорить, збудження зменшується, вона може усвідомити власні помилки і прийняти правильне рішення;
-         щоб швидше нормалізувати психоемоційний стан, необхідно дати собі посильні фізичні навантаження (біг на місці, присідання тощо);  
-         знайти спокій і тихе місце, де можна прокричати те, що обурює вас, кривдить або ж просто виплакатися;
-         необхідно пам’ятати, щ о під час сильного емоційного збудження людина неадекватно оцінює ситуацію. У гострій емоційній ситуації не слід приймати рішення. Спочатку треба заспокоїтися, а потім все обдумати за принципом: «Подумаю про це завтра».
Наостанок прослухайте про способи профілактики несприятливих психоемоційних станів :
-         економно витрачайте свої емоційно – енергетичні ресурси;
-         будьте оптимістом;
-         ігноруйте похмурі сторони життя, позитивно оцінюйте події та ситуації;
-         живіть під девізом : «Загалом усе добре, все, що відбувається тільки на краще»;
-         сприймайте незадовільні обставини життя як тимчасові та намагайтеся змінювати їх на кращі;
-         помічайте свої досягнення та успіхи, хваліть себе за них, радійте досягнутій меті;
-         «не прокручуйте» постійно в голові негативні ситуації, краще усвідомте причини помилок та зробіть відповідні висновки;
-         візьміть за правило : довше і частіше спілкуватися з приємними людьми та навпаки обмежте спілкування до мінімуму з неприємними;
-         необхідно бути гнучким в оцінках дій інших людей. Пам'ятайте, що всі люди мають право на помилки, кожна людина має право на прояв індивідуальності. Спостерігаючи за іншою людиною, звертати увагу те, чим ви з нею схожі і коли хтось зробить те, що вам не подобається, пригадайте, що ви іноді робите подібні речі.

Заключний етап

Вправа «Робота з дзеркалом»
Психолог пропонує учасникам по черзі взяти в руки дзеркало і, дивлячись у нього, похвалити себе за сміливість, розповісти вголос про любов до себе чи вибачити щось собі. Рух дзеркальця починається від психолога. Інші учасники можуть «підказувати» тому, в кого є дзеркальце.
 Рефлексія :
-         Що ви відчували?

Вправа «Очікування»
Тренер пропонує всім, хто вважає, що їхні очікування від тренінгу здійснились підійти до плакату з квітами і перемістити свою квітку так, щоб утворився букет.

Вправа «Подарунок»
В кінці заняття пропоную вам вправу, що дозволить дарувати подарунки. Подарунки повинні бути від душі. Отже, подивіться уважно одне на одного, спробуйте вгадати, який душевний подарунок кому потрібен. а тепер по черзі подаруємо одне одному свої подарунки, не забуваючи бути доброзичливими, щирими. Наприклад:
-         Ніна, я дарую тобі радість, посмішку.
-         Спасибі, Неля, а я дарую тобі спокій, милосердя.


Заключне слово.  Дякую вам за заняття, сподіваюся воно було для вас не тільки цікавим, але й корисним. Бажаю всім міцного здоров'я. 

Комментариев нет:

Отправить комментарий